יום שלישי, 25 באוקטובר 2011

עוף עם בטטות ונוזלים לא ניוטוניים


אני יודעת שלא יכלתם להתאפק. אני יודעת שאתם כוססים ציפורניים כבר שבוע. לכן לא אלאה אתכם עוד ונעבור מיד ל...

נפלאות הקורנפלור!
מסע קולינרי מרתק להבנת העמילן האהוב על כולנו
חלק ב' (חלק א' בפוסט הקודם)
בשבוע שעבר דיברנו על איך עובד קורנפלור (בערך). היום נדבר על תכונה לא מאוד שימושית, אבל סופר מגניבה של הקורנפלור. כשמערבבים קורנפלור עם מים מקבלים נוזל לא ניוטוני.
כעת אתם מוזמנים לירוק החוצה את המשקה שאתם שותים, להפיל משהו באופן פתאומי, או באופן כללי לבצע פעולות המעידות על תדהמה.
אה... מה? אתם לא יודעים מה זה אומר? זה בסדר, גם אני לא ידעתי עד לפני שבוע וחצי.
בגדול, (אם הבנתי נכון עם השכלתי התיכונית בלבד בתחום הפיזיקה והכימיה) מדובר בנוזל שהצמיגות שלו לא קבועה, ומשתנה בהתאם ללחץ המופעל עליו. לפעמים הוא סמיך יותר, כמעט מוצק, לפעמים הוא נוזלי, וכל זה בטמפרטורת החדר. כמו זה.
אתם יכולים בקלות ליצור בבית נוזל לא ניוטוני על ידי ערבוב של קורנפלור ומים ביחס של 1:2. התערובת הזו נוזלית נכון? אלא אם כן אתם מנסים לערבב אותה או ללוש אותה. פתאום היא מתעבה ונהיית כמעט מוצקה.

הניסוי המתבקש הבא הוא כמובן למלא בריכה בתערובת של מים וקורנפלור ולנסות לרוץ מעליה. כן, זה עובד. מסתבר שיו טיוב מפוצץ בסרטונים של אנשים שמתרוצצים להם מעל בריכות מי קורנפלור. כמו זה.
רק שימו לב בבקשה, קורנפלור וקמח תירס זה לא אותו הדבר(!!). אני לא רוצה שתמלאו את הבריכה הפרטית שלכם בקמח תירס ומים, תזמינו את כל החברים לצפות בפלא ואז תתבעו אותי על זה שהטריק לא עבד ושדודה חווה טבעה בבריכת הממליגה שלכם.

לבסוף, כדי לסכם את הסדרה המרתקת הזו, כמה כללים פשוטים לעבודה עם קורנפלור:
1. אם אתם צריכים להוסיף קורנפלור לכמות גדולה של נוזלים, אל תשפכו את הקורנפלור ישירות לתור הסיר, הוא ייצור גושים. במקום, שימו את הקורנפלור בקערה וערבבו פנימה בהדרגתיות נוזל כלשהו (אפשר סתם מים, אפשר מהתערובת שאתם מוסיפים לה, לרוב זה יצויין במתכון), בערך פי 2 מכמות הקורנפלור. אז הוסיפו את תערובת הקורנפלור חזרה לתערובת הכללית וכך הקורנפלור יתפזר בו בצורה אחידה.
2. הקפאה שוברת את העיבוי שיצר הקורנפלור כך שכשתפשירו את מה שהקפאתם הוא יהיה פחות עבה ויותר נוזלי משהיה לפני ההקפאה. קחו זאת בחשבון.
3. חימום יתר וערבוב יתר גם שוברים את העיבוי (ככה אומרים את זה?). אל תרתיחו אותו יותר משתיים שלוש דקות. ערבבו תוך כדי ההרתחה, אבל בעדינות, לא בהיסטריה.
4. אם אתם מחליפים קמח בקורנפלור או להיפך, דעו שקורנפלור מעבה פי 2 מאשר קמח. לכן משתמשים בחצי מהכמות אם מחליפים קמח בקורנפלור ובכמות כפולה אם מחליפים קורנפלור בקמח. זכרו גם שנוזלים שמעובים עם קורנפלור הם שקופים יותר ומבריקים מעט.
5. אני חוזרת שוב - קורנפלור וקמח תירס זה לא אותו דבר(!!). הם עשויים מחלקים שונים של גרעין התירס, נראים שונה, ויש להם שימושים שונים. הקורנפלור הוא אבקתי, לבן, וחסר טעם. משתמשים בו לעיבוי או כדי למנוע הדבקה (בהכנת ממתקים כמו מרשמלו ביתי למשל), ובכמויות קטנות - כמה כפות למתכון לכל היותר. קמח תירס לעומת זאת, הוא צהוב, גרגרי, ואשכרה יש לו טעם. הוא משמש להכנת מאפים, לפולנטה וכדומה, וכמובן שמשתמשים בו בכמויות יותר גדולות מקורנפלור.

אם אתם לא מנוסים בתחום הקורנפלור עדיף שתתחילו עם מתכונים שאתם סומכים עליהם ותעקבו במדוייק אחרי ההוראות. בלי כל מיני תוספות ספונטניות שישאירו אתכם מערבבים סיר מבעבע במשך חצי שעה ותוהים מתי זה יתעבה כבר. ברגע שהכנתם כמה מתכונים אתם כבר תדעו מה זה אומר תערובת שמתעבית, איך זה מרגיש ונראה, ואיך ובאיזה כמות אפשר להשתמש בקורנפלור כדי לעבות רטבים ותבשילים, גם בלי מתכון.
שלום לכם חברים, ותודה שהצטרפתם אלי לעוד פרק של... נפלאות הקורנפלור!  (נעימת נושא. זוכרים?)

לסיכום החומר הנלמד של היום, הגרסא שלי לשילוב הכל ישראלי של עוף, בטטות, סויה ומתוק. התבשיל הזה קל להכנה, מהיר, פשוט אבל משביע, ועם טעם של בית. הוא גם מותח חזה עוף יחיד לכדי ארוחה כמעט שלמה לכמה משתתפים- מגישים מעל אורז ויש ארוחת ערב. הטריק פה לשמירה על עסיסיות העוף הוא הקפצתו בנפרד בהתחלה עד שהוא מבושל ברובו, ואז החזרתו לרוטב הרותח לסיום הבישול. ככה הוא מוקפץ ולא מכובס, אבל הוא גם לא מבושל למוות בזמן שהבטטות (שצריכות יותר זמן בישול וריכוך) מתבשלות.



תבשיל חזה עוף מתוק עם בטטות וסויה
מאת: בישול בזול
עלות: כ-18 ש"ח
כמות: כ-6 מנות


מרכיבים
1 חזה עוף (פרפר אחד, 500-600 גרם) 
1 כף שמן
1 בצל בינוני קצוץ
1 כף שמן (כן, זה בכווונה)
1 בטטה בינונית חתוכה לקוביות
מים לכיסוי
1 כף קורנפלור
2 כפות סוכר חום
2 כפות סויה

הוראות הכנה
מנקים את חזה העוף וחותכים לקוביות של כ-3 ס"מ.
מחממים כף שמן בסיר על חום בינוני, ומקפיצים את קוביות העוף, עד שהן מלבינות ומבושלות ברובן, אבל לא מבושלות לגמרי, כ-5 דקות. מוציאים את העוף לצלחת ושומרים בצד.
מוסיפים לסיר את כף השמן הנוספת, ומטגנים את הבצל עד שהוא נהיה שקוף ומתחיל להזהיב, כ-10 דקות. 
מוסיפים את קוביות הבטטה לסיר, מקפיצים עוד דקה, ומוסיפים מים רק עד לגובה הבטטות (אנחנו מכינים תבשיל, לא מרק). מביאים לרתיחה ומבשלים מכוסה במשך כ-10 דקות, עד שהבטטות רכות.
בינתיים, מערבבים בקערה את הקורנפלור והסוכר, ומוסיפים בהדרגה את הסויה.
כשהבטטות מוכנות, מערבבים בהדרגה כמה כפות מנוזלי הבישול לתוך תערובת הקורנפלור והסויה. מוסיפים את התערובת חזרה לסיר ומערבבים כדי שהקורנפלור יתפזר בצורה אחידה ולא ייצור גושים. 
מוסיפים חזרה לסיר את העוף, מערבבים, מביאים לרתיחה, ומבשלים לא יותר מ-2 דקות, כדי שהעוף ישמור על עסיסיותו.
מגישים חם עם אורז לבן.


ושוב אני משתקפת בכף. כל התמונות הללו פשוט מאותו פוטו שוט שרק לאחריו
הפנמתי שהכפות שלנו משקפות אותי בצורה מגוכחת למדי.


הנה. פה לא רואים אותי

12 תגובות:

  1. הדגמה טובה לחומר לא-ניוטוני היתה בBRAINIAC, כשג'ון טיקל הלך על custard (איך אומרים את זה בעברית - פודינג? רפרפת?).
    http://www.youtube.com/watch?v=BN2D5y-AxIY

    השבמחק
  2. קורנפלור מתפרק מהרוק.כך שלא מומלץ לאכול מהתבשיל עם אותה כף כל הזמן,אלא אם זו הצלחת שלכם.

    השבמחק
  3. מה?? אבל אנחנו תמיד אוכלים אחד מהצלחת של השני, במיוחד כשיש אורחים. ככה אנחנו מעודדים אותם להם להרגיש חלק מהמשפחה. אולי בגלל זה הם לא חוזרים אלינו? כי זה מפרק את הקורנפלור ברטבים שאנחנו מגישים....? תודה אנונימי, עזרת לי לפתור את התעלומה!

    השבמחק
  4. את מדהימה. חשבתי שהפוסט הראשון בסדרה היה היסטרי, והנה פתאום הגיע השני והפיל אותי. לא פיזית, כמובן, כי בדיוק רצתי הלוך ושוב על אמבטיית קורנפלור באותו זמן.
    ברור שלא היתה לי ברירה אלא לגגל "נוזל לא ניוטוני" (כבר דנו מספיק בעניין החנוניות, לא?). אז קודם כל, ויקיפדיה טוענת שזה "זורם לא ניוטוני" (אבל מה היא מבינה. אני בוחרת להאמין לך!), והיא גם אומרת ש"תמיסות פולימר רבות הן זורמים לא-ניוטונים, בדומה לחומרים יומיומיים רבים, כגון קטשופ, תרחיפי עמילן, צבע, דם ושמפו".
    טוב, עכשיו אם תסלחי לי אני הולכת למלא אמבטיה בשמפו או דם (מה שאמצא יותר ממנו קודם. לא קטשופ, כי זה מגעיל אותי) ו-to pull a ישו מעליה. זהו, סוף סוף אני יודעת איך אמצא את מותי.

    בקיצור, את נהדרת ומצחיקה והעוף נראה כמו משהו שאפילו אני הייתי אוכלת (מינוס הבצל הארור). בהנאה. ורק כדי להיות בטוחה, קורנפלור וקמח תירס זה אותו דבר, נכון?

    השבמחק
  5. כמו שאמר עברי לידר :
    זה לא אותו דבר
    מלבד הבעבוע
    משהו תקוע
    אה, זה הכף שלי שתקועה במאסה מגעילה של
    קורנפלור.
    למה לא הקשבתי
    לבישול בזול
    לפני שהכנתי
    ממליגה??

    וגם את מדהימה:)
    וואו נכון, הם באמת קוראים לזה ככה. הממ. מעניין כמה יצאתי מפגרת בעיני הכימאים בקהל. אני סתם תרגמתי מהאנגלית וגיגלתי לוודא שהמונח אכן קיים. כנראה שזורם לא ניוטוני זה המונח היותר מקובל. או וול. מזל שכל מי שקורא כאן למד מחשבים ו/או מתמטיקה :)
    מצד שני, יש יתרון בכך שקראתי את הגרסא האנגלית בוויקיפדיה כי עכשיו אני יודעת על כל מיני דוגמאות של זורמים לא ניוטוניים שימושיים שהגרסא העברית לא פירטה, כגון: קצפת, חומרי סיכה מסויימים, נוזל סינוביאלי (זה שנמצא בין העצמות בגוף), לטקס, קרח, סירופים מסויימים, מולסה, משחת שיניים, מרגרינה, פלזמה (זה שבדם) ופודינג.
    אפשר להכין קינוח רק מזורמים לא ניוטוניים! יהיה בזה פודינג (שמורכב מקורנפלור במים, מרגרינה, סירופ תירס ומולסה) עם סירופ מייפל וקצפת מעל! ליד יוגש בלאדי מארי המורכב מקרח, פלזמה ונוזל סינוביאלי.
    לשמור לך מנה? :)
    רק דבר אחרון - חלק מהזורמים הללו נהיים צמיגים יותר, לא פחות, בהפעלת לחץ. אז אל תנסי ללכת על קצפת באמבטיה שלך. זה ממש לא יעבוד. למרות שעכשיו שאני קוראת שוב את מה שכתבת נראה שאת כן רוצה למצוא כך את מותך. אם כך, היה כיף להכיר אותך, שיהיה לך יום טוב.

    השבמחק
  6. גבירותיי ורבותיי, בנוסף לכל היא גם משוררת! תאמיני לי, אם את היית פנויה ואני הייתי בקטע של בנות...

    וכן, שמרי לי בבקשה בלאדי מרי עם נוזל סינוביאלי. זה לא יכול להיות יותר מגעיל מבלאדי מרי עם עגבניות.

    השבמחק
  7. די די אני מסמיקה. תמשיכי :)
    ואני מסכימה איתך לגמרי בנוגע לבלאדי מארי.

    השבמחק
  8. תודה רבה על ההסברים המעמיקים ועל המתכון. נשלח להדפסה ויבושל בקרוב

    השבמחק
  9. הכנתי עכשיו, טעים! (מה יכול להיות רע בבטטות וסויה? :))
    יצא טיפטיפה מתוק מידי לטעמי, אז אולי פעם הבאה אשים פחות סוכר ויותר סויה. אפשר אולי להחליף את הסוכר החום בדבש? (מממ...דבש וסויה)
    אני הוספתי גם קצת טבסקו ושמן שומשום.

    פוסט מגניב ואחלה מתכון, תודה. :)

    השבמחק
  10. איזה כיף לשמוע! הסוכר הוא לא קריטי לאיזה תהליך כימי שמתבצע שם אז בהחלט אפשר לשנות כמויות לפי מה שמתאים לך.
    הטבסקו והשמן שומשום נשמעים אחלה תוספות!
    בהחלט אפשר להחליף סוכר חום בדבש (אם כי בכמויות כאלה, במיוחד אם את/ה מתכוון להמעיט בסוכר אני לא יודעת אם ההבדל יהיה כל כך מורגש).
    תודה לך!

    השבמחק
  11. הי,זה ילך עם דלעת או תפו"א במקום בטטה?נגמרו לי הבטטות...

    השבמחק
    תשובות
    1. יעבוד בכיף עם שניהם, צריך רק לצמצם את זמן ההרתחה (אחרי הוספת המים) כי לבטטה לוקח יותר זמן להתרכך מאשר לתפו"א או דלעת. דלעת יתרכך תוך 3-4 דקות, ותפו"א תוך 7-8.

      מחק