יום שלישי, 10 בינואר 2012

קציצות וכותרות גרועות


לאחרונה אני חושבת הרבה על כותרות. כותרת של פוסט איננה דבר של מה בכך. מצד אחד אני רוצה לדגדג את הסקרנות של קוראי ולמשוך אותם לתוך הפוסט. אני רוצה להבטיח להם שהטמון בפנים יהיה מעניין, מרתק ושווה את זמנם. מצד שני, אני רוצה גם שהכותרת תהיה אינפורמטיבית. כותרת של "עוגת קרם שוקולד קלה ומדהימה רק ב-5 שקל!" תהיה די מושכת, אבל אם היא תלווה בפוסט חולמני על תבשיל עדשים, קורקבנים וכרוב ניצנים, כנראה שאהפוך במהירות למוקצה מחמת מיאוס בקרב קוראי. גם כותרות פואטיות כמו "שניצל, פירה ומסעותיו של פרויד אל נבכי נפש האדם" ו-"מחשבות על רפרפת כאשר עלי השלכת מתנפצות מתחת לרגלי" עשויות לצאת ארוכות, שבלוניות ומעומעמות. אפשר פשוט להרים ידים ולקבוע שכותרת הפוסט תהיה ככותרת המתכון, אבל זה סתם משעמם והורס את ההפתעה.
למזלי יש לי חברים שדואגים לי. ידידי משכבר הימים, המכונה לצורך פוסט זה 'אָפַפִי הרשע', שלח לי רשימה נפלאה של כותרות ונושאים פוטנציאלים לפוסטים. חלילה לי מלהוסיף על גאונותו הטהורה והמתפרצת, על כן אביא את הרשימה כלשונה:

עלו בראשי שמות אלטרנטיביים לבלוג, לאירועים מיוחדים (יותר נכון, חשבתי על דברים מצחיקים ואז המצאתי תירוץ). במקום סדר אלפביתי, סדר טמטומי עולה.

ובכן, 
ספיישל סושי - בישול ברול
מתכונים לימות השבוע - בישול בחול
הכנת אוכל לצפייה בכדורגל/בזמן שבעלך צופה בכדורגל - בישול בגול
בישול תוך חזרה על הוראות המתכון - בישול בקול 
הכנת אוכל תוך האזנה למוסיקה/לנשנוש בקונצרט - בישול במול
אותו דבר - בישול בסול
הכנת כיבוד לאינסטלטור - בישול בצול
ואחרון חביב:
הכנת אוכל בפרוזדור - בישול בהול

ולמקרה שגם אתם לא מכירים את משמעותה של המילה צול:

חששתי שאולי לא תכירי את המילה צול. לכבוד יהיה לי אם תשמשי בזה בבלוג או בכל צורה שהיא!
מתוך הערך "אינטש": שמה הגרמני של יחידת המידה הוא 'צול' (Zoll). בישראל משתמשים בו בעיקר לציון קוטרם של צינורות.

נכון שהחכמתם? 
למעשה יכלתי אפילו להשתמש בכותרת בישול בצול לפוסט זה, שכן הוא נכתב בחלקו בזמן שחיכיתי לטכנאי מכונת הכביסה שיגיע. בטח במכונות כביסה משתמשים גם בצול איפהשהו. אבל היה לוקח הרבה זמן עד שהייתם מבינים למה קראתי כך לפוסט, וגם ככה הקשר די רופף, אז ויתרתי. 

ועכשיו לסיבה שלשמה התכנסנו היום, מלבד דיונים על סגנון הכתיבה שלי, קציצות. קציצות זה הרבה יותר מעניין מדיונים על סגנון כתיבה. כלומר, לפעמים זה יותר מעניין. תלוי עד כמה אתם רעבים.
הקציצות שאביא לכם היום הן קציצות עוף אווריריות ומתקתקות, קלות מספיק כדי שאפשר להכין אותן לארוחה באמצע השבוע, אבל מהוגנות מספיק כדי להגיש גם בשבת. הן פשוטות, בלי יותר מדי טעמים מוזרים ואקזוטיים, כך שנראה לי שהילדים יתחברו, אבל בכל זאת מדובר בשינוי מרענן ומקורי מהקציצות ברוטב אדום הרגילות שלכם.
את הגזר והשזיפים ברוטב אתם יכולים להשאיר בחתיכות גדולות, כמו במתכון המקורי, או לקצוץ קטן יותר. אני מוצאת שכשהירקות בגודל קטן ופחות מאיים, אנשים שאינם חובבי ירקות נוטים לאכול אותם יותר ולא לאכול מסביבם או להשאיר את כולם בסיר.

תבשיל קציצות עוף עם גזר ושזיפים מיובשים 
מבוסס על: מתכון מהכתבה של אביגאל כהן, מתוך גיליון אוקטובר 2011 של על השולחן, עם שינויים קלים שלי
כמות: כ-6 מנות 
עלות: כ-18 ש"ח

מרכיבים
לקציצות:
500 גרם עוף טחון
1 גזר מגורר
1 בצל מגורר
1 כפית סודה לשתייה
2 ביצים
4 כפות פירורי לחם
1/2 כפית מלח
1/2 כפית פלפל שחור טחון
2 כפות שמן
לרוטב:
6 גזרים פרוסים (או חתוכים לקוביות)
3 כפות שמן
10 שזיפים מיובשים מגולענים וחצויים (או קצוצים גס)
2 כוסות מים (לפעמים אני מוסיפה 3 כוסות כדי ליצור יותר רוטב. לשיקולכם)
3 כפות מיץ לימון
1/2 כפית מלח

הוראות הכנה
מערבבים את חומרי הקציצות לתערובת אחידה. יוצרים קציצות עגולות בגודל האהוב עליכם, מכסים ומקררים לפחות חצי שעה, כדי לתת לקציצות לנוח.
כשהקציצות סיימו את מנוחתם מכינים את הרוטב: מחממים את השמן בסיר רחב ומטגנים את הגזר עד שהוא מזהיב, 5-10 דקות. מוסיפים שזיפים, מים, מיץ לימון ומלח ומביאים לרתיחה. מוסיפים את הקציצות, מכסים ומבשלים 20 דקות על להבה נמוכה. אם צריך, מוסיפים עוד מים רותחים. 
מגישים חם, עם אורז או אטריות.



11 תגובות:

  1. והערה מוקדשת לyou-know-who:
    בישול בלי טחול.

    השבמחק
  2. ביזולה, ביזולה. מביאה לי נחת את, נהנתי לקרוא.

    השבמחק
  3. נראה כמו גפילטעפיש.

    השבמחק
  4. יש בזה משהו. אבל זה סתם בגלל שאני עצלנית מדי לעשות קציצות קטנות ויפות.

    השבמחק
  5. גם קיבלתי מתכון טוב וזול לקציצות וגם צחקתי כל הדרך לבשלם..
    יופי של הקדמה לפוסט ..
    תודה
    חיה

    השבמחק
  6. את מרשה לי להוסיף שני ספיישלים?

    חנוני מחשבים מבשלים - בישול בלול (ב-LOL, למקרה שזה לא היה ברור..)

    בהמות מבשלות - בישול בעול (אני מודה, הייתי צריכה לפנות למורפיקס כדי לבדוק מה זה בדיוק "עול". ידעתי שזה משהו - חוץ מ-burden, זאת אומרת - וגיליתי ש"עול (בכתיב חסר עֹל) הוא כלי רתמה לבקר עובד. העול עשוי על פי רוב משני מוטות, העליון הרחב מונח על עורף הבהמה, המוטות מחוברים ביתדות. לעול מחוברים מוסרות, מושכות ושאר אביזרי רתמה למשיכת עגלה, מחרשה וכדומה. כפי הנראה, היה העול עשוי מעץ, בגלל שעול ברזל היה גורם סבל רב לבהמה")

    עלוב. מאולץ. אבל הייתי חייבת לתרום את השני גרוש שלי, וידידך ככל הנראה עבר על הא"ב כולו ולקח את כל האותיות השוות.

    ומה זה היצור הלבן בתמונה הראשונה (המהממת. וגם השניה)? הוא מצחיק, מרגש ומפחיד אותי, all at the same time.

    השבמחק
  7. האפשרויות הן בלתי מוגבלות- לפחות 22, א' ב'...
    בישול פיקניק לחוף הים- בישול בחול
    בישול בזמן שלובשים חצאית בלט- בישול בטול
    בישול בקניון- בישול במול
    בישול בזמן טווית בדים- בישול בנול
    בישול בזמן ירח מלא- בישול בפול (מון)

    ולמור- היצור הלבן הוא בבירור מלחייה. אפשר לקרוא לו מילחי, והוא האויב המושבע של מיכאלאנג'לו (עובדה, מיכאלאנג'לו נעדר כבר כמה פוסטים. אין מנוס מלהניח שמילחי השמיד אותו).

    השבמחק
  8. מור - בישול בלול. עשית לי את השבוע. אין לי מה להוסיף.
    טוב, בעצם כן. צדקה לגמרי הדס, זו מלחייה. קוראים לה שרה. אנחנו קוראים לחפצים שקיבלנו במתנה לחתונה על שם אלה שנתנו לנו אותם וכך מכירים להם תודה לאורך זמן. לשרה היה פעם בן זוג, אבל הוא קפץ ממדף התבלינים והתאבד. לעומתו, לשרה יש רצון עז לחיות. לראייה - פעם אחת מישהו הוריד את המפה מהשולחן בסוף הארוחה, כלא שם בטעות את שרה, העיף אותה לפינת החדר ושכח לנער אותה. לאחר כמה ימים גיליתי את המפה. הרמתי אותה מהקצה כי חשבתי שהיא מנוערת, קיבלתי גשם של פירורים על כל הרצפה, ואת שרה, שנפלה על קצה ההדום ונאחזה איכשהו בקצהו. בהן צדקי. זה היה כמו פוזה של ג'יימס בונד לפני שהרע מעיף אותו מגג של גורד שחקים. מאז הבנתי ששרה היא יותר מסתם מלחייה ושהגיע הזמן שגם היא תופיע באיזה תמונה בבלוג. חוץ מזה שכל הדמויות בבלוג עד פה הן דמויות גבריות- מיכאלנג'לו (על אף חוסר הבהירות המגדרית, בבסיסו הוא זכר), ערפדי חתיכי, אנשי הלגו... לא הייתי רוצה להיות מואשמת בהדרת נשים.

    הדס - בהערתך פרצת את גבולות החריזה בחולם וגילית לנו עולם חדש ומופלא של חריזה עם שורוק! ואני לא יודעת מה איתך, אבל אצלי כל יום זה בישול בטול. אני מקפידה לבשל תמיד בשמלה חגיגית, נעלי עקב ומחרוזת פנינים כשאני מאופרת ומסורקת למשעי.

    השבמחק
  9. האם אפשר להוסיף לזה סלאמי?

    השבמחק
  10. אני בהלם שאתה שואל אפילו!

    השבמחק